5 powodów, dla których warto fotografować w trybie ręcznym

by Mode Rowany

Nieco ponad rok temu nie miałem pojęcia, co to znaczy „fotografować w trybie ręcznym”. Po obejrzeniu kilku zdjęć zrobionych przez jednego z moich przyjaciół, błagałem ją, aby nauczyła mnie kilku wskazówek fotograficznych, jak osiągnąć ten sam efekt. Wtedy zaczęła się moja przygoda z fotografowaniem w trybie ręcznym. Od tamtej pory nie oglądałem się za siebie.

ustawienia manualne aparatu


1. Brak ostrego błysku.
Gdy fotografujesz w trybie „automatycznym”, aparat wybiera za Ciebie wszystkie ustawienia. Jeśli oświetlenie jest słabe, aparat decyduje się wysunąć lampę błyskową i dodać więcej światła. Niestety, to oświetlenie jest często wyjątkowo niekorzystne dla fotografowanych osób i pozostawia zdjęcie wypranej skóry, zamkniętych lub zaczerwienionych oczu.

Podczas fotografowania w trybie ręcznym masz kontrolę nad wszystkim. Ponieważ jestem maniakiem kontroli, jest to cudowna rzecz :O) Mogę wybrać czas otwarcia migawki, przysłonę i czułość ISO (obiecuję, że wyjaśnię to później), co wpływa na ilość wpadającego światła. Pozwala mi to uzyskać naturalność odcienie skóry i mimikę bez tego okropnego błysku. Zabawne jest to, że kiedy robiłem te zdjęcia, aby pokazać wam jako przykład, Emma zrobiła najdziwniejszą minę, kiedy wystrzeliła lampa błyskowa. Uderzyło mnie to, że nie widziała błysku odkąd skończyła 5 miesięcy.

2. Ty wybierasz swój punkt centralny.
Myślę, że to jedna z moich ulubionych funkcji! Kiedy Kate miała 5 miesięcy, mama dała mi książkę zatytułowaną Baby Photography Now! autorstwa Davida Nightingale’a . Kochałem tę książkę! Wszystkie zdjęcia były dokładnie takie, jakie chciałem, żeby były. Niestety, było to jak czytanie w obcym języku, ponieważ nie rozumiałam nic o fotografii. Trzymałem tę książkę w nadziei, że może uda mi się to rozgryźć.

Jednym z moich ulubionych zdjęć było dziecko bawiące się zabawką, ale skupiono się na zabawce, a nie na dziecku. Kocham to! Teraz zdaję sobie sprawę, że wszystko, co musisz zrobić, to wybrać punkt ogniskowania i mieć niską przysłonę, a ja też mogę osiągnąć te zdjęcia!

3. Uzyskaj wspaniały efekt bokeh i rozmyte tła.
Bokeh? Co to jest? Szybkim wyjaśnieniem byłyby małe kręgi światła na rozmytym tle zdjęć. Fotografowie UWIELBIAJĄ bokeh (wymawiane bo-kuh – jak mokka… przynajmniej ja tak to mówię) Oprócz efektu bokeh możesz także uzyskać profesjonalnie wyglądające rozmyte tło. Stopień rozmycia tła zależy od przysłony. Uwielbiam pójść na wesele fotografować ludzi w kadrze, na którym widać dziecko, a wszystko w tle jest rozmyte, a cała uwaga skupia się na tej uroczej buzi.

4. Kontroluj ilość światła na zdjęciu.
To taka fajna rzecz w manualu. Właśnie skończyłem warsztaty, które nauczyły mnie wszystkiego o sylwetkach i podświetleniu. Obie te kwestie wydawały się największymi wyzwaniami, dopóki nie dowiedziałem się, że to tylko kwestia odpowiednich ustawień i kontrolowania ilości światła na zdjęciu. Jeśli chcesz zdjęcie z ładnym podświetleniem, wpuść dużo więcej światła. Jeśli jednak chcesz, aby ciemne sylwetki wyróżniały się na tle tła, zmień ustawienia tak, aby obiekty były niedoświetlone.

5. Baw się swoją kreatywnością.
Możliwości są nieskończone! Podczas fotografowania w trybie ręcznym można zrobić tak wiele aparatem.